Nørmark Privathospital

man-torsdag 7:30 til 16:00
fredag 7:30 til 14:30

Vi lægger vægt på kvalitet, grundighed og omsorg i en hyggelig atmosfære

Muslingebens- operation med Miller-brænding

Indgreb

Indgrebet består af varme-skrum

pning af en eller to nedre muslingeben i næsen, samt kontrolleret frakturering af muslingebenet

​Formål

At skabe bedre plads i næsen til vejrtrækning, lugt og evt. mindske snorken. Uføres når man har forsøgt lokalbehandling med nasal-steroid, grundet allergisk eller hyperaktiv næseslimhinde.

Procedure

Brænding foregår ved at man lokalbedøver med bedøvelse på vat eller gaze og ved indsprøjtning under slimhinden sv.t. nederste muslingeben. Herefter laves 2-5 brændespor under slimhinden for at skrumpe denne umiddelbart samt ved senere arvævs-dannelse.

Efterfølgende fraktureres den lille musling knogle for at forbedre luftvejen yderligere.

Bivirkninger

• Sparsom blødning
  • Skorpetendens
  • Hævelse af slimhinden, som kan føre til tæt næse (aftager efter et par uger)
  • Lette smerter

Efter indgrebet

Der tilrådes i efterforløbet saltvandsskylning evt. med hypertonisk saltvand, evt. Otrivin spray i særlige tilfælde for at skabe kortvarig bedre luftpassage.

Effekt kan først påregnes efter flere uger.

​Der kan tages smertestillende medicin:

• Paracetamol 1 gram 4 x dagligt
  • Ibuprofen 400 mg 3 x dagligt

Ved vedvarende gener kontaktes klinikken.

​Kontrol

Planlagt kontrol tid efter 3 uger.